Od 1 kwietnia 2025 roku wszystkie podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (spółki, spółdzielnie, stowarzyszenia, fundacje) mają obowiązek dysponować aktywnym adresem do e-Doręczeń. Z pomocą tej skrzynki po 1 kwietnia 2025 roku będą się z podmiotami wpisanymi do KRS kontaktowały podmioty publiczne (w tym organy administracji).
Jak założyć adres do e-Doręczeń?
Podmioty wpisane do KRS muszą wyznaczyć administratora skrzynki – osobę fizyczną (najlepiej posiadającą numer PESEL) oraz wskazać adres e-mail, który będzie połączony ze skrzynką do e-Doręczeń (będą na niego przysłane informacje o korespondencji wpływającej na skrzynkę e-Doręczenia). Na późniejszych etapach korzystania ze skrzynki do e-Doręczeń możliwa będzie zmiana administratora.
Minister Cyfryzacji stworzy adres i skrzynkę do e-Doręczeń, a wnioskodawca otrzyma maila na podany w swoim wniosku adres mailowy (nie będzie to adres do e-Doręczeń) z instrukcją jak aktywować adres do e-Doręczeń. Po pomyślnym przeprowadzeniu procesu aktywacji, adres do e-Doręczeń zostanie wpisany do bazy BAE, co zostanie potwierdzone mailowo już na adres skrzynki do e-Doręczeń.
Wniosek powinien zostać podpisany zgodnie z zasadami reprezentacji spółki (lub innych podmiotów) ujawnionymi w KRS – formularz przewiduje taką opcję pod hasłem: „Możesz pobrać dokument i dodać wiele podpisów”. Może również zostać złożony przez pełnomocnika po udzieleniu pełnomocnictwa rodzajowego do tej czynności (podpisanego elektronicznie lub poświadczonego za zgodność z oryginałem przez notariusza lub zawodowego pełnomocnika).
Więcej informacji odnośnie procedury zakładania skrzynki oraz link do strony, na której można złożyć wniosek znajdą Państwo pod adresem : https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709 .
Adres do e-Doręczeń nie jest generowany automatycznie
Zachęcam do złożenia wniosku jak najszybciej – z uwagi na ilość podmiotów podlegających obowiązkowi oraz konieczność jednostkowego rozpoznawania każdego wniosku (adres do e-Doręczeń nie jest generowany automatycznie, a wnioski podlegają weryfikacji przez odpowiedni pion w Ministerstwie Cyfryzacji) oraz konieczność aktywowania skrzynki po otrzymaniu wiadomości e-mail o jej utworzeniu, im bliżej daty 1 kwietnia 2025 r. tym bardziej utrudnione może okazać się funkcjonowanie systemu do składania wniosków i aktywowania przyznanych adresów do e-Doręczeń.
W razie wątpliwości proszę o kontakt z naszym zespołem.
kancelaria@kancelariakst.pl